Wpłata do urzędu gminy w pierwszej kolejności zaliczana jest na koszty upomnienia.
Od 1 stycznia 2016 r. obowiązuje zasada zaliczania dokonanej wpłaty w pierwszej kolejności na poczet kosztów upomnienia, jeżeli na podatniku ciążą koszty doręczonego upomnienia (nowy art. 62 § 1a ustawy Ordynacja podatkowa).
Podstawowa zasada wynikająca z art. 62 ust. 1a tej ordynacji podatkowej mówi, że gdy na podatniku ciążą zobowiązania z różnych tytułów, wpłatę zalicza się na poczet podatku, począwszy od zobowiązania o najwcześniejszym terminie płatności, chyba że podatnik wskaże zobowiązanie, na poczet którego robi wpłatę. Istotną nowością w tym zakresie jest wprowadzona od 1 stycznia br. zasada zaliczania wpłat w pierwszej kolejności na poczet obciążającego podatnika upomnienia. Dotychczas niezapłacone koszty upomnienia były dochodzone w ramach postępowania egzekucyjnego. Obecnie zatem w przypadku wpłacenia kwoty przez podatnika, na którym ciążą koszty doręczonego upomnienia, wpłata ta w pierwszej kolejności zostanie zaliczona na koszty upomnienia, a dopiero w pozostałej części na poczet zobowiązania podatkowego. W konsekwencji pozostała po zaliczeniu na koszty upomnienia kwota prawdopodobnie nie pokryje całości zobowiązania, co spowoduje powstanie zaległości podatkowej.
Podatnicy, na których ciążą koszty doręczonych upomnień, powinni zatem pamiętać o nowej regule zaliczania wpłat na poczet zobowiązań podatkowych.